Регулювання ринків криптоактивів (MiCA)
У червні 2023 року Європейський Союз запровадив регулювання ринків криптоактивів (MiCA) – нормативну базу, призначену для управління сектором криптоактивів. Цей знаковий нормативний акт має на меті вирішити проблеми та ризики, пов'язані з індустрією цифрових активів, яка до цього часу здебільшого працювала поза межами традиційного фінансового регулювання.
Запровадження MiCA знаменує собою значні зусилля ЄС зі стандартизації правил у країнах-членах, забезпечуючи безпечніший, прозоріший та стабільніший ринок криптоактивів. Зосереджуючись на захисті прав споживачів, цілісності ринку та фінансовій стабільності, MiCA прокладає шлях до широкого впровадження криптоактивів, одночасно сприяючи інноваціям та зростанню галузі. З розвитком простору цифрових активів MiCA є важливим кроком вперед у створенні всеосяжної правової бази, яка збалансовує потреби споживачів, інвесторів та зацікавлених сторін галузі.
Зміст
Ключові цілі та сфера застосування
- Захист прав споживачів: MiCA має на меті захистити інвесторів та споживачів, вимагаючи прозорого розкриття інформації та чесних маркетингових практик, допомагаючи споживачам приймати обґрунтовані рішення щодо криптоактивів.
- Цілісність ринку: Регулювання спрямоване на запобігання зловживанням, маніпуляціям та шахрайству на ринку криптовалют, створення безпечнішого та надійнішого інвестиційного середовища.
- Фінансова стабільність: Регулюючи значні операції з криптоактивами, MiCA має намір зменшити системні ризики та забезпечити стабільність фінансової системи.
- Інновації та конкурентоспроможність: Здійснюючи регулювання, MiCA також підтримує інновації, гарантуючи, що фінансовий сектор ЄС залишається конкурентоспроможним та інноваційним, відповідально сприймаючи технологічний прогрес.
Основні положення
- Прозорість та розкриття інформації: Емітенти криптоактивів повинні публікувати білу книгу, в якій детально описується проект, ризики та інша важлива інформація. Компетентні органи повинні затвердити цей документ.
- Авторизація та нагляд: Постачальники послуг з обслуговування криптоактивів (CASP), в тому числі біржі, провайдери гаманців та інші, повинні отримати дозвіл від національних компетентних органів для роботи в ЄС. Вони будуть підлягати постійному нагляду.
- Заходи захисту прав споживачів: MiCA містить конкретні положення щодо захисту прав споживачів, такі як чіткі попередження про ризики, заборона практики, що вводить в оману, а також правила щодо управління та конфлікту інтересів.
- Операційна стійкість: Організації повинні демонструвати операційну стійкість до широкого спектру ризиків, включаючи кіберзагрози, щоб забезпечити безперервність та цілісність своїх послуг.
Вплив та наслідки
- Для крипторинку: MiCA, ймовірно, призведе до збільшення витрат на комплаєнс для криптовалютного бізнесу, але також забезпечить більш чітке регуляторне середовище, що може підвищити довіру споживачів та сприяти більш широкому прийняттю криптовалютних активів.
- Глобальні наслідки: Як одна з перших комплексних регуляторних систем для криптоактивів, MiCA може слугувати моделлю для інших юрисдикцій, потенційно впливаючи на світові стандарти регулювання криптовалют.
Переваги та недоліки MiCA
Переваги MiCa | Недоліки MiCa |
Правова визначеність | Жорсткі правила, яким потрібно відповідати |
Правила, адаптовані під криптовалюту | Штрафи за помилки |
Довіра до обережних клієнтів | Ліміти на стейблкоіни в доларах США |
Одна ліцензія для роботи в усьому блоці | NFT – сіра зона |
Залучайте інвестиції від TradFi | Незрозуміло, як буде працювати правозастосування за кордоном |
Криптоактиви, на які не поширюється MiCAR
Децентралізовані фінанси
Децентралізовані фінанси (DeFi) представляють собою зміну парадигми у фінансовому секторі, пропонуючи послуги від кредитування до торгівлі активами без централізованих посередників. Незважаючи на свій революційний потенціал, притаманна DeFi децентралізація створює унікальні регуляторні виклики, часто вислизаючи від традиційних регуляторних рамок, таких як MiCA. Відсутність центрального органу, що здійснює емісію, означає, що певні протоколи та активи DeFi не мають чіткого регуляторного нагляду, передбаченого MiCA, і плавають у водах, які ще не визначені всеосяжними регуляторними нормами ЄС.
Не взаємозамінні токени
Невзаємозамінні токени (NFT), цифрові активи, що представляють право власності або доказ автентичності унікальних предметів, є ще одним прикладом складності регулювання криптовалют. З огляду на їхню унікальність і широкий спектр активів, які вони представляють, від цифрового мистецтва до прав на реальні активи, NFT перебувають у “сірій зоні” регуляторного регулювання. Чинна система MiCAR в основному стосується взаємозамінних активів, що залишає НФТ у проміжному просторі, де захист прав споживачів і принципи доброчесності ринку визначені менш чітко.
Криптовалюти в рамках чинного законодавства
Крім того, криптовалюти, які вже регулюються чинним фінансовим законодавством і визнані цінними паперами, деривативами або іншими фінансовими інструментами, залишаються поза сферою дії MiCAR. Ці активи продовжують регулюватися існуючою нормативною базою, яка може або не може повністю врахувати нові ризики та можливості, що з'являються в цифрову епоху.
Класифікації та вимоги до криптоактивів
Інші криптоактиви – Розділ II:
MiCAR встановлює базовий протокол для криптоактивів, які не кваліфікуються як токени, прив'язані до активів (ART), або токени електронних грошей (EMT). Емітенти таких активів зобов'язані дотримуватися всеосяжного режиму повідомлення, забезпечуючи прозорість та підзвітність. Ключовою серед цих вимог є зобов'язання розробляти, повідомляти та публікувати білу книгу криптоактивів (CA-WP), ретельно деталізуючи як зміст, так і форму, як це передбачено MiCAR. Цей наріжний документ, разом із суворими рекомендаціями щодо маркетингових комунікацій, має бути поданий до компетентного органу, що підкреслює відповідальність емітента за достовірність наданої інформації. Слід зазначити, що пропозиції, адресовані менш ніж 150 особам у кожній державі-члені, або ті, що не перевищують загальну суму в 1 мільйон євро протягом 12 місяців, звільняються від цих положень, пропонуючи певну гнучкість для менших за обсягом операцій.
Токени, прив'язані до активів (ART) – Розділ III:
Випуск і публічна пропозиція ДРТ підлягають більш суворому регулюванню, що відображає їхній потенційний вплив на фінансову стабільність і довіру споживачів. На додаток до зобов'язань у рамках CA-WP, організації, які пропонують АРТ або прагнуть отримати допуск до торгів, повинні отримати дозвіл, що ґрунтується на суворих критеріях відповідності та належних умовах. Хоча кредитні установи CRR звільняються від отримання такого дозволу на випуск АРТ, вони повинні завчасно повідомити про це компетентні органи. Крім того, емітенти АРТ зобов'язані дотримуватися вимог щодо розміру власних коштів, вимог до складу резервів активів та політики зберігання, що забезпечує надійну систему зниження ризиків. Важливо, що АРТ також зобов'язані розробляти плани відновлення та оперативного погашення, що підвищує стійкість до операційних збоїв. АРТ, які або не перевищують поріг у п'ять мільйонів євро протягом 12 місяців, або призначені виключно для кваліфікованих інвесторів, звільняються від цих суворих вимог.
Електронні грошові знаки (ЕГЗ) – Розділ IV:
Для EMT MiCA визначає окремий регуляторний шлях, узгоджений з існуючими рамками електронних грошей. Емітенти повинні отримати дозвіл як кредитні установи CRR або установи електронних грошей, з чіткою забороною на виплату відсотків за EMT. Випуск та погашення EMT регулюються директивами MiCA, які вимагають відокремлення щонайменше 30% отриманих коштів та інвестування решти в надійні, ліквідні фінансові інструменти. Як і емітенти АРТ, емітенти ОВДП зобов'язані розробляти плани відновлення та погашення, забезпечуючи безперервність операційної діяльності та захист прав споживачів.
Послуги криптовалют – Розділ V:
Центральним елементом архітектури MiCA є гармонізація пруденційних стандартів та стандартів ділової поведінки серед постачальників послуг з обслуговування криптоактивів (CAS-провайдерів), що охоплює широкий спектр послуг – від торгових платформ до депозитарних, біржових та консультативних послуг. Ця уніфікована система гарантує, що всі учасники ринку дотримуються послідовних, високоякісних стандартів, сприяючи створенню безпечної, прозорої та динамічної екосистеми криптоактивів.
Угода MiCA почне діяти з 30 грудня 2024 року, за винятком Розділів III та IV, які почнуть діяти з 30 червня 2024 року.
Висновок
Запровадження MiCA єдиної правової бази для криптоактивів знаменує собою трансформаційний етап для ринку цифрових активів в ЄС, дозволяючи компаніям безперешкодно пропонувати та обслуговувати криптоактиви в усіх державах-членах. Суб'єкти, які раніше працювали в нерегульованому середовищі, тепер повинні дотримуватися процедур ліцензування та впроваджувати відповідні операційні практики. У той же час, вже регульовані організації можуть обійти складний процес ліцензування, хоча вони повинні вдосконалити свої системи, щоб відповідати специфічним вимогам MiCA до криптоактивів. Така регуляторна еволюція підкреслює кардинальний зсув у бік стандартизованого нагляду, що обіцяє посилення цілісності ринку та захисту прав споживачів у європейському крипто-ландшафті.